Workshop C「異文化体験を通した学びの場作り―海外留学プログラミング―」

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堀江未来(立命館大学 国際教育推進機構 教授)
星野晶成(名古屋大学 国際教育交流センター 講師)
川平英里(立教大学 グローバル教育センター 教育研究コーディネーター)

参加者の感想
和田いづみ(立命館大学大学院 言語教育情報研究科)

 私は現在大学院の修士課程で、言語教育学を学んでいます。学生の国際交流や異文化理解に関わる仕事に興味があり、このワークショップに参加しました。全く知識や経験のない状態での参加だったので初めは多少の不安や緊張もありましたが、6時間という長丁場であったにも関わらずあっという間に過ぎてしまいました。むしろ、まだまだ学び足りないと思えたほどです。ここでは、そんな盛りだくさんなワークショップで学んだことのいくつかを報告させていただきます。
 まず印象に残っているのが、自らの異文化体験における成長のキーとは何かを考え、それを粘土を使ってオブジェに表現するというアクティビティです。完成後グループで共有しましたが、一つとして同じものはなく多種多様なオブジェが出来上がりました。その多様性、人それぞれ経験や感じ方、得るものが異なるということを認識できたこと、そして私自身がキーであると考えていることが、国際交流を通じて学生に伝えたいことであると確認できたことが大きな収穫であったと考えています。
 次に印象的だったのが国際教育における異文化理解促進に関わる理論についての講義の中で、堀江先生が仰った「学生に求めるスキルや知識を、自分自身が持っているかということをいつも自問している。」という言葉です。人の考えや態度は一定ではなく様々な経験を通して常に変化するものであり、国際教育に携わる上では自らの意識や態度のチェックをする必要があるということを気づかされました。指導する立場であっても自らの文化の捉え方、異文化感受性がどこまで発達できているのかなど意識することの重要性を学びました。
 また、海外留学のプログラミングをグループワークで行うアクティビティは、グループのメンバーの方々と交流でき、何より楽しく大変充実した時となりました。私が個人的にメンバーの方々が携わっているような職種に興味があったというのもありますが、具体的にどのような留学プログラムを実施していらっしゃるのか、どのようなことを考えてプログラムを構成しているのかなどの話を聞くことができました。お話を聞くことで、それぞれが何を大切だと考え、どのような考えを軸としていらっしゃるのかが分かり、とても刺激的な時間でした。
 今回のワークショップに参加し、私自身の中でモヤっとして形のなかったものが明確化し、改めて国際教育の大切さとそれに対する自分の軸を見出すことができました。このワークショップに携わり準備して下さったスタッフの方々、そして考えや意見をシェアして下さったグループメンバーの方々に感謝すると同時に、学んだことを今後に活かしていきたいと思っております。


Workshop C “Creating learning environments through intercultural experiences: planning and running study abroad programs”
Miki HORIE (Professor, Ritsumeikan University) /
 Akinari HOSHINO (Associate Professor, Nagoya University)/
Eri KABIRA (Education & Research Coordinator, Rikkyo University)

Comments from a participant
Izumi WADA (Ritsumeikan University)

I am a graduate student currently studying Language Education in a Master’s course. I decided to participate in this workshop because I am interested in working in the field of intercultural exchange and intercultural understanding. As I did not have any prior knowledge and experiences related to this academic field, I was nervous and anxious about attending this workshop. However, this 6-hour workshop went by so fast. Rather, I hoped to stay longer to learn more.

One of the activities that left an impression on me was the one where we reflected on our own intercultural experiences and considered key ideas for personal growth. We created an object with some colored clay. After finishing making the objects, we shared our creations with the group members and I found that not a single object was the same, each object was so unique. What I learned through this activity is that what each person experiences, feels, and acquires from “intercultural experiences” is totally diverse and different. Also, it was fruitful to realize what I would like to share with my future students. In the future, I want to share with my students what I’ve learned about “the key to growth” through intercultural exchange activities.

What was also impressive for me was something that Dr. Horie mentioned in the workshop. She said, “I always ask myself whether I am obtaining the skills and knowledge that I expect my students to have.” This made me realize it is necessary for the practitioners of intercultural education to be aware of their own attitudes since they are always changing and cannot be consistent. I learned in the activity how important it is for those who teach the field to be conscious of how they perceive their own culture and how much they develop their own intercultural sensitivity.

In addition, I had a fun and fruitful time with my team members in the study abroad programming session. Because I am interested in the field that my team members are engaging with, it was a great opportunity to be able to hear and learn what kind of study abroad programs they are carrying out and their thoughts when planning those programs. Hearing those cases motivated me a lot.  It also helped me understand what they think is important and what kind of principles they uphold in their jobs.  
Overall, by participating in the workshop, I could clarify my previously vague thoughts. Thanks to the workshop, I became aware of the importance of intercultural education and of my own faith in the field.

I would like to thank all the staff members for preparing this event and team members for sharing their thoughts and opinions. I will apply what I could learn in my next step.