Workshop B 「日本における外国教育資格認証と大学入学資格判定」| “Foreign Credential Evaluation and Admission Eligibility Verification in Japan”

白石 勝己 (アジア学生文化協会)
赤松 茂利 (早稲田大学)
星 明廣 (アジア学生文化協会)
福島 正浩 (アジア学生文化協会)

受講者感想: 新見有紀子 (東北大学)

本ワークショップでは、まず白石講師から概要のご説明があり、学歴・入学資格(FCE)の判定におけるポイント(証明書の真偽確認、学校・課程の許認可の状況)、大学における外国人留学生受入れフローの中での位置付けや当該プロセスの必要性、背景となるアジア地域における資格認証条約と、日本における大学入学資格の原則などについての説明がありました。続いて、赤松講師より、早稲田大学の英語による学位プログラムにおける願書処理・FCEに関するケースが紹介されました。ご報告では、早稲田大学の教職員がこれまでにどのような段階を経て、以前よりもシステマチックに、またより効率的に願書処理ができるようなってきたのか、課題や工夫された点などを交えて、具体的にお話をいただきました。その後、本ワークショップの後半に向け、星講師から、実際に大学入学資格の判定作業を行う上で根拠となる法律、条文、下位規則に加え、判定作業で必要となる課程調べの流れや、ポイントなどが紹介されました。休憩を挟んだ後半には、ブレイクアウトセッションを用いて、学歴・入学資格判定を実際に体験するというワークがありました。実際の海外からの応募書類を忠実に再現した卒業証明書・成績証明書に加え、NUFFICによる諸外国の教育制度に関する資料などを配布され、小グループで、大学入学資格の判定作業においては、どういった観点で、何を調べていく必要があるのかということを話し合いました。その後、全体での共有やまとめを行いました。今回のワークショップを通じて、判定作業のプロセスに関する理解が大変深まったと同時に、海外の教育制度や海外に存在する教育機関などに関する知識を熟知していることの必要性や、書類の真偽確認の方法などを含む、判定作業の難しさと複雑さを肌で感じることができました。


Katsumi Shiraishi (The Asian Students Cultural Association)

Shigetoshi Akamatsu (Waseda University)

Akihiro Hoshi (The Asian Students Cultural Association)

Masahiro Fukushima (The Asian Students Cultural Association)

Comments from a participant: Yukiko Shimmi (Tohoku University)

In this workshop, Mr.Shiraishi first gave an overview of the foreign credential evaluation (FCE) at universities, which includes the key points of FCE, such as verification of authenticity of certificates and status regarding the school and program approval, the position and the necessity of FCE process in the flow of accepting international students at universities, the background of qualifications in the Asian region,including the Accreditation Treaty, and the principles of university admission requirements in Japan.

Next, Mr. Akamatsu introduced the case of Waseda University’s admission process and FCE in the English-based degree programs. In his report, he talked in detail about the steps that the Waseda University had taken so far in order to make the admission process more systematic and efficient by referring to the challenges and innovations. In the second half of the workshop, Mr. Hoshi introduced the laws, articles, and subordinate rules that are the basis for the determination of university entrance qualifications, as well as the process of course research and the key points that are necessary in the process of FCE.

In the second half of the session after the break, there were breakout sessions in which the participants had the opportunity to actually experience the process of evaluating academic background and eligibility of international applicants. Graduation certificates and transcripts that faithfully replicated actual overseas applications, as well as NUFFIC materials on education systems in other countries, were distributed to the participants, and we discussed in small groups what aspects and what we needed to look for in the evaluation of university admissions qualifications. Afterwards, all participants shared and summarized their discussionss. Through this workshop, we were able to deepen our understanding of the decision-making process, and at the same time, we were able to experience the difficulties and complexities of the decision-making process, including the necessity of having a thorough knowledge of overseas education systems and educational institutions in other countries, and how to check the authenticity of documents.