Keynote 「Research to Practice: Using Research to Further International Education」

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Darla DEARDORFF(AIEA事務局長/米国・デューク大学)

受講者感想
新見有紀子(東北大学 グローバルラーニングセンター)

 研修初日には、“Research to Practice: Using Research to Further International Education“という題目で、国際教育の分野で世界的に著名なDarla Deardorffさんが基調講演を行いました。ご講演の中で、「国際教育の分野で、研究や理論を活用することにどのような価値があるのか、また実践者は研究から何を学べるのか」というDarlaさんが投げかけた問いに対し、受講者はペアワークを通じて、意見交換を行い、自分なりの考えを深めることができました。Darlaさんから、米国の国際教育に携わる人々の間では、「Scholar Practitioners」と呼ばれる、実践者自らが研究をし、発信をしていくというスタイルが広がりつつあり、関連書籍も複数出版されているという現状が共有されました。続いてDarlaさんから「Scholar Practitionersとしての国際教育家に求められる7つの戦略」が提示されました。それらは、好奇心を持ち続けること、想定に対して疑問を持つこと、オープンであること、内省をすること、根本の価値観に向き合うこと、成長し続けること、生涯にわたって学び続けること、でした。日本においても、教員と職員の垣根が時に曖昧である国際教育の分野において、Scholar Practitionersという概念は、教職員が自身を定義する上で参考になるものであると感じました。フロアの意見からも出たように、これらの「戦略」は国際教育に携わる人々だけでなく、より広い分野でも適応できる考えであると感じ、今後の仕事に携わっていく上で有益なものでした。本基調講演を通じて、教職員が自ら置かれた立場において、研究と実践を繋ぎ合わせながら、これらの「7つの戦略」を心に留めて業務に当たっていくことが、国際教育分野に携わっていく上で重要であることを認識しました。


Keynote Speech “Research to Practice: Using Research to Further International Education”
Darla DEARDORFF (Executive Director of AIEA/ Duke University)

Comments from a participant
Yukiko Shimmi (Tohoku University)

Through the keynote speech and pairwork activities led by Dr. Darla Deardorff, I was able to deepen my thoughts about utilizing research and theories in the practice of international education.

Dr. Deardorff explained that among international educators in the United States, the scholar-practitioner working style, wherein practitioners also do research and publish, is increasing. Dr. Deardorff introduced strategies for scholar-practitioners, which include to be open-minded and to continue learning for life. Since the border between the professors and administrative staff has not been clear for some time in the international education field in Japan, the idea of “scholar-practitioner” seemed to be helpful for defining ourselves.

Through this keynote speech, we that that we, faculty and staff members, need to connect research and practice and keep in mind the strategies for working as international educators.