Session 1「コロナ禍の影響下で再考する、国際教育としての’Virtual Exchange’」|“Virtual Exchange for International Education in a Time of Crisis”

講師感想 : 和田いづみ (関西大学)

関西大学IIGEでは、COIL/VEを活用した日本の高等教育機関と海外パートナーとの交流を促進するため、日本におけるCOILイニシアティブのプラットフォームとして活動している。本セッションは、参加者にCOIL/VEについて知ってもらうこと、そして授業でCOIL/VEを取り入れる方法を学ぶことを目的として実施された。COIL/VEはコロナの影響により現在機能していない、留学プログラムの代替として解釈される傾向にあるが、本セッションでは、より持続可能で包括的な国際教育の手段としてCOIL/VEが紹介された。

本セッションは、コロナウイルスの広がりに伴う各機関の対応と、参加者がどれほどCOIL/VEを知っているかについての簡単なアンケート調査から始まった。興味深かったのは、ほとんどの参加者がCOIL/VEの存在は知っていても、自分は実施したことがないと回答したことであった。COIL/VEについて簡単に紹介した後、オンラインアプリケーションやアセスメントの手法など、COIL/VEに用いられるツールが紹介した。ツール選びのポイントとしては、学生とコラボ相手に適したものを選ぶことが重要であると指摘された。また、関西大学と連携先機関との間で実施されているCOIL連携の事例を紹介し、各コラボレーションがどのように企画され、実施されているかを示すことで、参加者は連携の最初から最後までのプロセスを確認することができた。

セッション後のアンケートでは、「もっと長くしてほしかった」「過去に本学が実施したコラボレーションの詳細を見たかった」という意見もあったが、本セッションをきっかけに、各機関や教室でCOIL/VEを取り入れていくための一歩を踏み出すきっかけになればと願っている。


Comments from the instructor : Izumi Wada (Kansai University)

IIGE at Kansai University has been acting as the platform for COIL initiatives in Japan to promote exchange between Japanese higher education institutions and their overseas partners using COIL/VE. The main purpose of this session was for the participants to know more about COIL/VE as well as to learn how they can incorporate COIL/VE in classroom. Although COIL/VE may be interpreted as something that can be an alternative to the international mobility programs which are unavailable due to the current health crisis, in this session, COIL/VE was introduced as a more sustainable and inclusive means of international education.

The session began with a short survey on each institution’s response to COVID 19 crisis and participants’ familiarity to COIL/VE. It was interesting to find out that although most of the particpants knew of COIL/VE, they answered that they had never implemented it in their classroom before. After a brief introduction of COIL/VE, we moved on to showing different tools that could be applied, including different online applications and assessment tools. It was pointed out that the key to choose the right tool is to select one that is suitable for the students and the collaboration partner. In addition, COIL collaborations that have been conducted between Kansai University and our partner institutions were introduced as examples to show how a collaboration is planned and carried out, which enabled the participants to see the collaboration process from the beginning to the end.

Although some have commented in the post-session survey that they wished the session had been longer and they could have seen more details on the past collaborations KU had conducted, we hope that this session will encourage particpants to take the first step to incorporate COIL/VE in their institution and classroom.