講師感想 :
阿部仁 (一橋大学)
植松希世子 (横浜国立大学)
北澤泰子 (麗澤大学)
高等教育の国際化が進む中で国際寮の運営、また新規の建設など、国際教育に携わる教職員が抱える課題も多様化している。多くの大学が国際寮を保有する背景には国内におけるグローバル人材育成も挙げられ、大学独自の個性を生かし、寮生交流に基づく肌感覚の異文化理解力の向上やスタッフ教育を通じたリーダーシップ育成等の教育的付加価値を提供することも求められている。その一方で、現場レベルでは国際寮運営に関わる事務部門、学生スタッフ、教員・アドバイザーが試行錯誤で寮運営を進めているという厳しい現実もある。今回のセッションでは、国際寮の拡充に向けたこれら三者の協働体制づくりのため、国際寮の「課題」「強み・メリット」などを挙げ、課題を分析し、ビジョン作りのプロセスを経験し、ビジョンから見た課題解決アプローチをセッションを通じて体験した。
セッションの前半の協同ワークでは、「学生スタッフ」「寮運営部門(職員)」「教育担当(教員)」の立場から様々な視点で課題を分類し、全体でシェアを行った。このワークを通じ、課題の多くは一部門で解決できるものではなく複数部門の介在の必要性を実感できた。後半のワークでは、国際寮のメリットを引き出すために各々の立場がどういう存在でありたいか(ビジョン)を検討してもらい、そのビジョンを通して再度課題を見つめるワークを行った。寮運営は大学により事情が異なるため、目的でつながっているビジョンを基に、それぞれの課題に対応するプロセスが欠かせない。このプロセスを活用し参加者ひとりひとりが現場において国際寮推進のための体制づくりを推進していくことを切に願う。
参加者の声
- ビジョンや役割を考えてから、課題を見直す、という方法が新鮮で大変勉強になりました。みんなで一斉に作業したのも面白かったです。
- 教員・職員・学生(日本人・留学生)が一緒になって、対等に話すことは日本の大学に決定的に欠けていると思います。そして、この活動が一番しやすいのが、混住寮であり、混住寮をテーマとしたディスカッションではないかと思います。凝り固まった日本の大学をぶち破る絶好のテーマなので、徹底的に話し合うべきだと思います。
- 国際寮は基本的にあまり担当をされたくないと感じている方が多い印象です(なので押し付けになりがちだと思います)。だからこそ、ビジョンを共有してそれに向けて協働体制を構築し、寮の運営をしていくということは非常に大事だと思いました。他部署で携わっている人により参加させたいセッションでした。
Comments from the instructor :
Jin Abe (Hitotsubashi University)
Kiyoko Uematsu (Yokohama National University)
Yasuko Kitazawa (Reitaku University)
With the globalization of Japanese higher education in full swing, the need to accommodate an ever diversifying and increasing international student population is not only imminent for the universities but is also becoming a key strategic component for enhancing global educational experiences for students on campus. However, the implementation of internationally-integrated residence halls requires a coordinated team effort among the university’s residence hall facility unit, the faculty/staff advisor overseeing the residence life unit, and the residence hall staff members. Many universities find this to be one of the toughest challenges in running residence hall operations. To this end, this session aimed at creating a shared vision amongst these three stakeholders through a collaborative process of identifying the strengths/potential of international residence halls, analyzing their challenges and difficulties, creating a collaborative vision toward the mission of the university residence halls, and then re-assessing challenges by aligning with the vision.
In the first activity of the session, participants sorted a variety of obstacles and issues associated with residence hall operations into three groups – those belonging to the residence facility unit, residence life unit, and staff unit. Through this activity, participants discovered that these problems were rarely isolated; rather they require attention by more than two units. In the second activity, participants developed visions for developing international residence halls with unique advantages and strength from the perspective of the three stakeholders. Finally, the participants were asked to look at the obstacles that they grouped earlier through this vision, allowing for a more collaborative and mission-oriented approach to problem solving. As workshop participants return to their respective campus, we trust that their vision will take them to the right path in developing integrated residence hall that will enhance student engagement and education.
Voices of participants:
- The process of developing a vision to reassess our everyday issues was very refreshing and useful, and very intriguing to do this in a collaborative process.
- In Japanese universities, dialogue among faculty, staff and students (Japanese and international) is severely lacking, and discussing ideas for international/integrated residence halls is perhaps one of the most suitable topic to facilitate discussions among them. This is a theme well suited to break through the bureaucracy that is constricting Japanese universities, and we should be facilitating more discussions.
- In my impression, residence hall unit is a place where people would rather avoid (and therefore lacks collaboration). That is way it is especially important to share the unit’s vision and develop allies in operating the residence halls. I wanted people from other departments to experience this session together.