太田浩(一橋大学全学共通教育センター 教授)
渡部由紀(東北大学グローバルラーニングセンター 准教授)
参加者の感想
梅津勇太(桜美林大学 学務部新宿キャンパス事務室)
大学の国際化に向けた取り組みは、大学運営の中の重要事項の一つに掲げられています。そういった状況下で、私たちが行っている「国際」とは日本国内の大学や、海外の大学と照らし合わせて見た際に、どのように映っているのか。そして、正しい方向に向かっているのか。そういったことを、少しでも確認できればと思い、本セッションを受講しました。
セッション内では、「国際化」「グローバル化」という言葉の定義から、国内外の大学での国際化の目的や戦略、そしてその評価方法について、どのような内容を重要視しているかを学ぶことできました。日々の業務に追われる中で、大学全体や部署のKPI・ミッションを忘れがちになることもありますが、そういった指標を思い返し再確認することもできました。グループワークの中で、他大学の教職員の皆様と交流し意見交換できたことも、普段の業務ではできない、とても良い機会になりました。授業レジュメには記載のない、先生方からの豆知識を聞けることも知識のお土産になりました。
繰り返しにはなりますが、本セッションでは新たな知識を享受でき、さらに国際業務に携わる教職員としての行動指標を再確認できる内容でした。そして、大学の目指すべき姿、育成すべき人材像をクリアにすることができました。有意義な時間をありがとうございました。
Session 1: Internationalization: Why and for Whom? Revisiting Internationalization with Indicators for Evaluation
Hiroshi OTA (Professor, Center for General Education, Hitotsubashi University)
Yuki WATABE (Associate Professor, Global Learning Center, Tohoku University)
Comments from a Participant
Yuta Umezu
(Shinjuku office, J. F. Oberlin University)
Internationalization is becoming a key component of university management and I had been wondering how our “internationalization” policy looked compared to other universities in Japan and overseas, and if it was on the right track or not. I participated in this session because I wanted to get some insights into these questions.
During the session, I learned a variety of things, ranging from the definitions of internationalization and globalization, to their purposes and strategies for achieving them at universities around the world, and to their assessment. While pressed by daily work, I tend to forget the KPI mission at work and at our university, but this session reminded me of the importance of these indicators and goals. Exchanging ideas with participants from other universities was a valuable experience for me. I can now take tons of new knowledge back to workplace as a “souvenir”, particularly the remarks made by speakers which are not written down.
I could acquire and develop my knowledge in this session, and I reconfirmed performance indicators as an international educator. Thank you very much, I had a meaningful time.