Panel Discussion 2「協定校開拓の過去・現在・未来」

一覧へ戻る

-パネリスト-
山本甫  元関西外国語大学理事・国際交流部長・教授 (在職時の役職)
小幡浩司 福井大学 国際地域学部副学部長 教授(元国際教養大学 国際センター長)
坂本友香 東北大学 高度教養教育・学生支援機構 グローバルラーニングセンター 特任准教授
-モデレーター-
星野晶成 名古屋大学 国際教育交流センター 講師

星野晶成(名古屋大学 国際教育交流センター)
モデレーター感想

 関西外国語大学の国際教育交流の立ち上げから実践に40年間関わってきた山本甫氏を中心に、「協定校をどのように開拓するのか?」についてパネルディスカッションを行った。
 はじめに、山本氏から関西外国語大学の国際交流がどのように展開されてきたのかをお話頂いた。その中で、大学がどのような外国人留学生を誘致し、また、日本人大学生に何を勉強・経験をさせたいのかという方針があり、かつそれを念頭におかなければ、協定校開拓はまず始まらないことを話して頂いた。この軸がなければ、協定を締結しても長続きせず、形だけの協定になることを指摘して頂いた。つまり、自大学に留学生を惹きつけるプログラムがあるのかをまず問う必要があると述べられた。国際教育交流業務には、同分野に使命感を持つ人材を配置し、比較的人事異動を控えるなどの配慮をしないと円滑に仕事が進まないこと指摘して頂いた。
 また、東北大学の坂本氏は、多数ある協定大学の協定更新等のマネジメントが国立大学では煩雑になっており、どのように円滑に解決して行くかが課題であると指摘して頂いた。別のパネリストの福井大学の小幡氏は、関西外国語大学での業務経験を経て、他2大学で国際教育交流に携わった際も関西外国語大学での国際教育交流のスキームを参考に展開することができ、それが汎用性があることを共有して頂いた。


“Expanding Agreements with Partner Institutions -Past, Present, Future-“

-Panelists-
Hajime YAMAMOTO,
former member of the Board of Trustees, Dean of the Center for International Education, Professor, Kansai Gaidai University
Koji KOBATA,
Professor, Vice Dean of School of Global and Community Studies, University of Fukui (former Director of the Center for International Affairs, Akita International University)
Yuka SAKAMOTO,
Specially Appointed Associate Professor, Global Learning Center, Tohoku University
Akinari HOSHINO,
Associate Professor/ Study Abroad Adviser, International Education & Exchange Center, Nagoya University

Comments from a Panelist
Akinari Hoshino (Nagoya University)

Mr. Hajime Yamamoto, a person committed to the establishment of international programs at Kansai Gaidai University for 40 years, was the principal panelist for a discussion on “how universities develop productive partnerships with universities overseas.” First, Mr. Yamamoto briefly explained the development of international programs at Kansai Gaidai University. He proposed that universities need to establish a strategic policy of the type of international students they intend to attract and the experiences/studies they want their Japanese students to be exposed. Without such guidelines, partnerships will not last long nor will they specify types of activities. In other words, Japanese universities should pursue their goals by questioning the attractiveness of their programs for international students. To develop a plan, the university must deploy staff with a strong sense of mission in international education. Such people should not be transferred to other positions. Ms. Yuka Sakamoto from Tohoku University also pointed out that at national universities the management of international programs such as the renewal of agreements is becoming more complicated and so it is important for universities to deal with this type of issue. Mr. Koji Kobata, another panelist, discussed how international programs at Kansai Gaidai University had broad applications at other universities. Based on his experiences, Mr. Kobata feels that he was able to develop international programs at both Akita International University and the University of Fukui.