Session 5「国際寮の拡充に向けた協働体制づくり―その可能性とチャレンジ―」

一覧へ戻る

阿部仁(一橋大学 国際教育交流センター長 准教授)
植松希世子(横浜国立大学 国際推進機構 特任助教)

講師感想

 高等教育の国際化が進む中で大学が国際寮を運営する意義とは、大学独自の個性を生かし、寮生交流に基づく肌感覚の異文化理解力の向上やスタッフ教育を通じたリーダーシップ育成等の教育的付加価値を提供することにあるが、現場レベルではまだまだ少人数の兼任部隊が試行錯誤で寮運営を進めている状態が大半である。そこで今回のセッションでは、国際寮の拡充に向けた協働体制づくりをテーマに、一橋大学の事例紹介と国際寮のビジョン作りのワークを実施した。27日と28日にそれぞれ90分セッションを提供し、参加者はそれぞれ12名前後であった。事前アンケートから参加者の背景が様々であることを認識できたので、国際寮の職務経験に関わらず意見交換を進めることができるよう、「国際寮は何のために運営するのか」といった指針の策定、共有をメインテーマに置いた
 前半のグッドプラクティスの紹介では、一橋大学における国際寮開発の経緯とその核となったビジョンを紹介した。中でも参加者多くの反応があったのが、学生スタッフ(RA)が掲げる「自ら考え、動く主体性を大切にする」というビジョンの具現化である自治会費の徴収システムであった。後半のビジョン作りでは、それぞれの大学寮にあった取り組みを確立するために、まずはビジョン(意義・パーパス)の共有が必要であることを、グループワークを通じて体感した。ビジョン作りは、「学生スタッフ」「寮運営部門(職員)」「教育担当(教員)」の3つの立場から様々な視点を共有し、最後に発表を行った。これらのビジョンに基づき、参加者ひとりひとりがそれぞれの教育機関において国際寮推進のための体制づくりを推進していくことを切に願う。


Session 5 “Implementation of integrated residence halls in Japan: Its potentials and challenges”
Jin ABE (Associate Professor and Director, Center of Global Education and Exchange, Hitotsubashi University) /
Kiyoko UEMATSU (Specially Appointed Assistant Professor, International Strategy Organization, Yokohama National University)

Facilitator’s Impressions

With the globalization of Japanese higher education in full swing, the need to house an ever diversifying and increasing international student population is not only imminent for the universities but also a key strategic component of enhancing global educational experiences for all students on campus.

In Japan, the implementation of internationally-integrated residence halls is still in its infancy. Units dedicated to housing operations hardly exist, and when they do, they are understaffed. With this as a background, 25 administrative staff and faculty members who are involved/interested in the operation of integrated residence halls participated in this 90-minute session.

Since all universities have different structures, resources, needs and environments, no two international residence halls will be operating in the same manner. Thus, rather than focusing on the operational details of developing integrated residence halls, the main learning objective of this session was to recognize the importance of clarifying value, purpose, and vision, from which each institution shall determine how and what needs to be implemented.

In the first half of the session, the presenters used a case study of Hitotsubashi University’s residence halls to demonstrate their vision of “cultivating student-driven engagement.” Out of this vision came the current operational structure in which a student staff member manages an annual budget of over 15 million yen to facilitate interactions within the international residence halls.

Realizing that the visions are at the basis of developing the operational design, the participants engaged in a group exercise to craft a vision statement to clarify the purpose of having international residence halls from the perspectives of 1) student housing staff members, 2) the housing administrative unit, and 3) faculty members in charge of residence halls.

As workshop participants return to their respective campuses, we trust that their vision will lead them to the right path in developing integrated residence halls that will enhance student engagement and education.