Session 4「大学とパートナー団体との”外部連携”の可能性」

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山本稚子(東洋大学)・藤本実千代(米国非営利教育財団SAF)
平出暁美(一般社団法人CIEE国際教育交換協議会)
渥美修一郎(株式会社アチーブゴール)・佐藤澪月(株式会社アチーブゴール)

参加者の感想
平出暁美(一般社団法人CIEE国際教育交換協議会)

 Session 4には、1日目24名、2日目20名の方が参加され、テーマである「大学とパートナー団体との“外部連携”の可能性」について活発な意見交換がなされた。
 セッションの前半は、東洋大学の山本さんから東洋大学の事例として、外部団体と連携を図るようになった背景と実際の連携例、そしてその連携で大学、学生そして外部団体それぞれがどのように「Win-Win-Win」状態であるかについて説明。その後、各団体から団体案内と連携例を説明。①SAFの藤本さんからは、主にメンバー大学にSAFのスタッフを「留学カウンセラー」として派遣し、留学一般の相談業務を引き受けていること、②CIEE平出からは短期海外研修の業務委託を受けて大学をサポートしていること、そして、③アチーブゴールの渥美さんと佐藤さんからは、課外英語講座の業務委託を受けてフィリピン人英語講師派遣を行っていることについて、それぞれ紹介した。
 それらの事例発表をもとに参加者は4-5名のグループに分かれてディスカッションを行い、自己紹介と各大学・部署での連携事例や課題について積極的な意見交換がなされた。最後には、各グループの代表者が、話し合った内容について発表し、全体でどのような話し合いがなされたか情報共有の場を持った。
 参加者は大学の教職員の方だけではなく、外部団体からも全体の約2-3割程度参加があり、各大学の課題だけではなく、外部団体として何が提供できるかといった話し合いもあったようである。発表では、「大学職員のローテーションワークの弊害を外部連携でカバー」や「職員の残業代を外部委託費に回せるか」、「委託費の財源確保をどうするか」、「大学のビジョンや教育理念に照らし合わせて検討する必要があるのではないか」、「教員と職員間での学内調整が課題」、「国際オフィスとして何をやっていくか」、「出来ること、出来ないこと、ニーズのすりあわせを大切に」といった声が上がった。その他「国際業務のコンサルティングをお願いしたい」、「派遣業務だけではない、受入業務の外部委託はどうしているのか」等、グループを超えて全体でのディスカッションに発展した。
 セッション終了後に行ったアンケートでは、全体の満足度(5段階)で平均4.2点、連携事例の発表は参考になったか(5段階)では平均4.53点という結果で、ファシリテート側と参加者の両方に大変有意義な時間であった。


Session 4Possibility of External Collaboration between Universities and Partner Organizations”
Wakako YAMAMOTO (Toyo University) / Michiyo FUJIMOTO (SAF) /
Akemi HIRAIDE (CIEE) /
Shuichiro ATSUMI (Achieve Goal) / Mizuki SATO (Achieve Goal)

Comments from a participant
Akemi HIRAIDE (CIEE Japan)

Session 4, entitled “Possibility of External Collaboration between Universities and Partner Organizations,” was held on both Tuesday, August 27 and Wednesday, August 28. Twenty-four participants attended the session on August 27, while twenty participants joined the session on August 28.

At the beginning of the session, Ms. Yamamoto from Toyo University introduced her university in terms of their study abroad strategies and student numbers, and provided an overview of the university’s engagement with external organizations, including why they started partnerships with external organizations, how they have been working, and the “win-win-win” positive outcomes for the university, their students, and the partner organizations.

Next, representatives from three partners of Toyo University introduced their organizations and specific examples of how they work with Toyo University: 1) Ms. Fujimoto from SAF presented on how they dispatch SAF staff to member universities as “Study Abroad Advisors” and provide a general study abroad counseling service, 2) Ms. Hiraide from CIEEJ explained how her organization helps the university to organize their short-term study abroad programs, and 3) Mr. Atsumi and Ms. Sato from Achieve Goal introduced the ways in which they supported extra-curricular English courses at the university by dispatching Filipino English lecturers to the classes.

After listening to these case studies, the participants were then divided into groups of 4-5 people to discuss the session topic. They first introduced themselves and then shared specific cases of collaboration and issues at their departments and universities. After the small group discussions, representatives from each group presented a summary of their discussion and shared their cases, issues, and opinions with other participants.

The majority of session participants were university staff or faculty members, but 20-30% of them were from external organizations or companies; thus, during the small group discussions, they gave comments on what their organizations or companies could do for universities.

Here are some of the comments and questions shared at the session:
  “External organizations could cover the negative effect of university staff rotation.”
  “Is it possible to apply the overtime costs of staff to the outsourcing fee?
  “How can we secure financial resources for outsourcing fees?”
  “It might be important to consider the university vision and educational philosophy.”
  “The challenge is on-campus coordination between faculty and staff.”
  “What should we do as the international office?”
  “It’s important to see what we can do and what we cannot do.”


In addition, participants asked about opportunities for consulting for their international operations and about advice for outsourcing not only outbound but also inbound exchange operations. These comments led to an additional group discussion amongst the participants.

According to the evaluation conducted at the end of the session, the average overall satisfaction score was 4.2 out of 5, and the average score of the specific presentations about collaboration between universities and partner organizations was 4.53 out of 5. This session was meaningful for both the facilitators and the participants.